iParticipatie
Na beleid en communicatie, komt iparticipatie: het betrekken van de doelgroep(en) via digitale en analoge kanalen. Dit is veel meer dan actief zijn op social media of het rondsturen van een folder. iParticipatie komt pas wanneer doelgroep(en) zich echt aangesproken voelen door de boodschap.
Met behulp van het Strategisch Communicatie Frame van Betteke van Ruler maak ik het communicatiefundament van de opdracht of het beleid. Daar bovenop bouw ik – met input van doelgroepen en adviseurs – een activiteitenplan dat past bij het gewenste einddoel. Dat kunnen traditionele activiteiten zijn – een heidag of een mailing – maar soms horen daar gekke en creatieve ideeën, middelen en kanalen bij.
Ik ben nog steeds heel trots op de samenwerking die ik tot stand bracht tussen het ministerie van Binnenlands Zaken en uitgeverij Sanoma over het onderwerp Artificial Intelligence. Het eindresultaat was een Donald Duck over AI én een bijbehorend lesprogramma voor basisscholen: zo maakten we een complex onderwerp heel toegankelijk voor een hele jonge doelgroep (en hun ouders!).
“Monique’s inbreng op ons cluster was vooral een inbreng van veel energie, gedrevenheid, daadkracht en een groot relevant netwerk vooral in de publieke sector. Mijn collega’s kwamen Monique al jarenlang in het veld van regeldruk vermindering en versterking van de dienstverlening tegen, voordat ik haar leerde kennen. Eenmaal binnen bij ons ministerie leerde Monique snel haar weg kennen. Monique is een professional die heel duidelijk de burger centraal stelt. Ze helpt ons door ons telkens daar op te wijzen, door ons in contact te brengen met gemeenten die over goede voorbeelden beschikken, of die juist ergens tegenaan lopen en daarbij hulp of ondersteuning van ons ministerie nodig hebben. Monique kan zowel beleid formuleren als daar concrete stappen aan koppelen. Monique is eerlijk, open en staat altijd klaar voor een collega die hulp nodig heeft.”
“Monique weet met haar enthousiasme mensen te overtuigen om binnen een hele korte deadline en onder lastige condities een event van formaat neer te zetten. Ze werkt vanuit haar eigen plan waarin alle ruimte is voor ideeën vanuit de opdrachtgever. Ze zorgt met de nodige vasthoudendheid dat het resultaat er ook naar is. Vakvrouw!”
“Monique is een creatieve geest met een stevige hands on mentaliteit. ‘Dingen maken’, dat is waar zij warm voor loopt. Met een grote dosis enthousiasme weet zij deadlines te halen en kwalitatief hoogwaardig te leveren. Ze is flexibel en speelt in op nieuwe situaties en vragen. Bovenal een vakvrouw die binnen de directie de term ’beleidsmarketing’ heeft geïntroduceerd én verder gebracht! Dank voor al je inzet en betrokkenheid! We hebben ervan genoten!”
“Monique heeft een hoge drive om een goed resultaat weg te zetten.” Kan niet “bestaat niet bij haar. Zij werkt om een plezierige wijze samen en weet mensen aan zich te binden voor het doel waarvoor zij wordt ingehuurd. Plezierig, attent en gedreven op het doel af met de combi van zakelijk is succes gegarandeerd.”
“Was een erg prettige samenwerking. Monique is onomwonden, intelligent en hands on en betrokken bij de inhoud van de zaak, een externe professional met de juiste mentaliteit, mooi om mee samen te werken. Vier onmisbare ingrediënten voor een goede professional.”
“Monique geeft als leidinggevende veel vertrouwen in de personen onder haar. Sterker, haar leiderschap zit vooral in het samenwerken. Monique staat open voor suggesties en argumenten en neemt ideëen van anderen mee in haar eigen visie. Dit maakt haar een toegankelijk leidinggevende. Tot slot anticipeert Monique snel en flexibel op veranderingen van de (politiek-bestuurlijke) situatie. Je ziet haar echt opfleuren als meerdere vraagstukken tegelijk spelen. Misschien zoekt ze het zelfs op? Ik verwacht dan ook zeker dat zij in haar zucht naar hektiek zeker nog een keer ergens voorbij komt vliegen. En ik kijk er dan naar uit om dan weer met haar te kunnen sparren.”
“Monique is een enthousiaste communicatiespecialist die buiten de gebaande paden kan en durft te denken. Zij is een doorzetter en gaat er vol voor om van een opdracht een succes te maken. Zij levert geen standaard of voorspelbare resultaten, maar zorgt voor maatwerk en verrassende producten die het verschil maken.”